om mitt funktionshinder och mobbning

hej!

tänkte skriva lite om mobbning då jag tycker att de är de värsta som finns..

Jag har varit mobbat till o från i mitt liv och det beror på att jag har dyspraxi och de tänkte jag bara beskriva lite kort här

Dyspraxi är ett funktionsnedsättning som innebär att personen har svårt att koordinera sina muskelrörelser. Detta kan yttra sig genom svårigheter med talet, svårigheter att skriva för hand, svårt att hålla balansen, svårigheter med den rumsliga uppfattningen, till exempel vid fysisk aktivitet. Dyspraxi har inte något att göra med intelligensen. Dyspraxi påverkar samspels- och kommunikationsmöjligheterna och kan i vissa fall även leda till depressioner..

hittade en sak som en hade skrivit i sin bok oxå

Barnet kan i sitt inre ha en tydlig plan för hur det skall genomföra en uppgift, ha en klar motorisk idé, men förmår inte att utföra den. Hjärnans förmåga att omsätta idén i praktisk handling saknas: dyspraxi. Ett sådant barn skriver långsamt, med många avbrott då det letar i minnet efter vägar till genomförandet. Detta barn kan mycket väl känna igen och peka ut bokstaven på en bokstavstavla trots att det har mycket stora svårigheter med att själv forma den med pennan.



en bra forskning och avhandling som jag har hittat och tar upp de mesta om dyspraxi är denna sida

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19602/1/gupea_2077_19602_1.pdf




De jag mest har problem med pga detta är att jag har svårigheter med att hitta rätt ord och uttala vissa ord rätt men har även svårt ibland med att hålla balansen och det har jag märkt när jag har ridit ibland då jag har åkt av då man kanske inte har behövt åkt av.
jag har haft många svårigheter pga detta och haft svårt och få vänner varit mobbad pga mitt talproblem, svårt och få kompisar, svårt i skolan, haft dåligt självförtroende och osv..
trodde aldrig att jag skulle komma in på universitet som jag går nu och pluggar till studie och yrkesvägledare..

men nu har mitt sjävlförtroende blivit mkt bättre o de har jag märkt speciellt nu sista halvåret och framför allt nu sista veckan har jag märkt det =)  och det är tack vare alla i unf som jag träffade på 18+ festen som va i drömme förra helgen men de är framför allt tack vare bästa sten som har peppat och stöttat mig ganska mkt=) och jag får int glömma alla mina underbara klasskamrater och mina underbara kompisar i stallet och framför allt inte mina underbara tränare anna o petra framför allt int anna som även hon har peppat och stöttat mig massor=) och framför allt ni underbara människor hemma i lkpg =)

om mobbningen jag hade
jag har varit mobbad hela mitt liv till och från det har int varit med slag och våld det har varit mer utfrysning, ord och så..
jag tyckte int att jag har blivit mobbad förräns man träffade massa underbara människor i gymnasiet då märkte jag att jag vart mobbad och de var jobbigt då och nu ahr jag kommit så långt att jag vågar prata om det och att jag vågar till o med prata om mitt funktionshinder det skulle jag inte våga göra bara för ett års sen.
trodde nu att jag hade sluppit mobbningen nu men icke :( har börjat igen men denna gång så ska de inte lyckas trycka ner mig så jag börjar må dåligt igen..
denna gång är det bara en av dom som börjat  vara dum mot mig, han har börjat skriva äckel att hur kan ja finnas till och så vidare..
men han lyckas int att få mig att må dåligt eller jag mådde dåligt ett tag idag men han lyckades int mer än de då jag fick skriva lite me sten om de då kändes de mkt bättre..
o nu blire de att jag ska göra en sak i veckan men de får ni veta mer när jag väl har gjort de så och se va de säger..

det är bara och fråga på om ni vill veta mer  =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0